Pozycjonowanie w e-commerce
Jeśli posiadasz sklep internetowy to zapewne dobrze wiesz, jak ważne jest zabieganie o klientów oraz dbałość o to,by kupowali oni częściej i więcej w Twoim sklepie. Pozycjonowanie i optymalizacja strony może Ci pomóc w wielu ważnych dla tego celu aspektach:
- Napływ istotnych, bardzo trafnych klientów z wyszukiwarek
- Rozpoznanie słów i zwrotów, które klienci używają, aby znaleźć Twój sklep i optymalizacja witryny internetowej właśnie dla tych słów kluczowych
- Analiza ruchu Twojego sklepu, czyli możliwość wyszukania luk w sprzedaży i zakupach, co spowoduje rozwiązanie problemów i zwiększenie konwersji.
Prowadząc kampanię reklamową próbujesz przyciągnąć a tym samym zwiększyć odwiedziny na swojej stronie. Masz nadzieje, że taki zabieg spowoduje wzrost zakupów na stronie. Niestety to nie wystarczy. Wiele sprzedaży, które mają miejsce w Internecie często jest wynikiem poszukiwań bardzo konkretnej usługi lub produktu. Dzięki optymalizacji strony internetowej, jest bardziej prawdopodobne, że pokażesz się właśnie w tych wynikach wyszukiwania, co przyniesie bardziej ukierunkowany ruch.
Dlaczego sklepy internetowe potrzebują SEO?
Dla większości stron internetowych SEO dąży do osiągnięcia kilku celów, jednakże dla E-commerce jest to w szczególności ważne. A dzieje się tak dlatego, że klienci sklepów kiedy prowadzą wyszukiwania zazwyczaj są gotowi do zakupu, a nie jedynie do prowadzenia badań lub przeglądania dla zabawy. Twoi potencjalni klienci są gotowi oddać swoje ciężko zarobione pieniądze ale bez pozycjonowania mogą nawet nie wiedzieć, że Twój sklep istnieje. Pozycjonowanie sprawia, że Twój sklep staje się widoczny przez co można zmaksymalizować profity.
SEO to odpowiednik ogromnego znaku postawionego przed sklepem z informacją „zabawki dla psa” lub „sprzedajemy zaopatrzenie dla kotków” bez optymalizacji witryny internetowej na te słowa kluczowe, Twoja szansa aby pokazać się w wynikach wyszukiwania jest praktycznie żadna. Co więcej bez SEO możesz być pewny, że Twoja konkurencja zwycięży Cię bez większego problemu. Nawet, jeżeli stworzysz niesamowitą witrynę internetową z piękną szatą graficzną, która w naturalny sposób przyciągnie setki linków, konkurencja z rzetelnym SEO i dobrym pomysłem na słowa kluczowe, będzie przewyższać Cię przy każdym wyszukiwaniu.
Jak działa pozycjonowanie sklepów internetowych?
Pozycjonowanie to wieloaspektowy proces. Kiedy rozpoczynasz sprzedaż internetową chcesz mieć pewność, że kierujesz właściwych klientów do swojej witryny. Można tego dokonać poprzez upewnienie się, że masz odpowiedni rodzaj treści, która zawiera właściwe słowa kluczowe.
Wyszukiwanie polega na dopasowaniu słowa, którego ludzie szukają wpisując w wyszukiwarkę ze słowem, które znajduje się na Twojej stronie internetowej, co oznacza, że optymalizacja (SEO) dla sklepu internetowego obejmuje informacyjny tekst opisowy. Jeżeli na swojej stronie posiadasz słowa, które klienci będą wpisywać w wyszukiwarkę, to zwiększasz szansę na odnalezienie Twojej witryny. Wymyślenie kluczowych słów, które zostaną umieszczone na Twojej stronie, a jednocześnie będą najbardziej adekwatne i poszukiwane może być trudnym zadaniem. Po drugie jak możesz się upewnić, że masz wszystkie odmiany i potrzebne zwroty? Aby rozpocząć pozycjonowanie sklepu, należy najpierw wiedzieć jakie bedą docelowe słowa kluczowe.
Oto jak zaczynamy proces pozycjonowania sklepów i czego można oczekiwać po współpracy z nami:
Identyfikacja słów kluczowych
Zanim zaczniesz wprowadzać zmiany w witrynie musisz najpierw przeanalizować, które słowa kluczowe będą niezbędne dla Twojej strony. Bardzo często określane mianem „słów kluczowych” lub „fraz kluczowych”. Poprzez badania online, za pomocą darmowych narzędzi lub też dzięki współpracy z własnymi klientami, możesz wyszukać odpowiednie słowa kluczowe. Zastanów się nad tym jak powinieneś opisać swój sklep lub produkt, aby znajdował się wysoko w rankingu.
Słowa kluczowe najczęściej odnoszą się do Twoich produktów lub ich głównego tematu. Przykładowo, jeżeli Twój sklep online sprzedaje produkty dla psa to logicznie myśląc słowa „produkty dla psa” będą wpisywane w wyszukiwarkę. Dlatego też, kiedy rozwijasz treść na swojej stronie, musisz pamiętać, aby uwzględnić też tą frazę, w tym przypadku „produkty dla psa”. To istotny element optymalizacji w tworzeniu skutecznej strategii reklamowej dla firmy.
Wprowadzanie słów kluczowych
Kolejny krok w naszym procesie to wdrażanie słów kluczowych, które wcześniej uznaliśmy za najbardziej odpowiednie dla Twojej strony. Te słowa będą prawdopodobnie wprowadzane w kilku miejscach za równo na stronie głównej sklepu, jak i w tytułach podstron, opisach strony, produktów i tym podobnych. Proces ten jest niezbędny ponieważ, pozwoli Ci on pokazać się w wynikach wyszukiwania, gdy potencjalni klienci będą potrzebować Twoich usług.
Optymalizacja stron produktu
Każda z podstron Twojej witryny powinna być zoptymalizowana dla wyszukiwarek. Jeśli chodzi o sklepy internetowe, trudno znaleźć coś ważniejszego do optymalizacji niż strony produktów. Strony produktów są bardzo ważne, ponieważ to właśnie one jako konkretne frazy są najbardziej narażone na rankingi, często znane jako „long-tail keywords” (słowa kluczowe z długim ogonem) Jeżeli ktoś będzie próbował wyszukać: „zielone gumowe kości dla psa” to prawdopodobnie nie będziesz miał tej długiej frazy na stronie głównej ale wyrażenie to pojawi się na stronie produktu.
Aby upewnić się, że strony produktów są bardzo dobrze zoptymalizowane, upewnij się, że każda z nich posiada tytuł a także paragraf lub dwa bogatego opisu. Bardzo dobrym pomysłem może być wprowadzenie dodatkowo numeru modelu (jeśli oczywiście taki istnieje), przez co w wynikach wyszukiwania możesz też się pokazać pod tym aspektem.
Strony produktów powinny zawierać zdjęcia przedmiotów, które sprzedajesz. Chociaż same zdjęcia nie mają istotnego wpływu na pozycjonowanie to już w połączeniu z ich opisem mogą stać się dobrym pomysłem na uzyskanie słów kluczowych na stronie.
Sprawdzimy dokładnie każdą z podstron witryny aby upewnić się, że posiadasz „słowa kluczowe długiego ogona”, zoptymalizowane zdjęcia z tekstem alternatywnym i czy nie brakuje kluczowych elementów SEO takich jak np. tagi.
Tworzenie inteligentnej nawigacji strony
Optymalizacja sklepu obejmuje tworzenie witryny łatwej i przyjaznej w obsłudze. Twoja strona powinna być łatwa w nawigacji, nawet jeśli posiadasz szeroki wachlarz produktów. Upewnimy się czy wszystkie produkty przynależą do prawidłowych sekcji i kategorii oraz czy w menu istnieją linki do wszystkich podstron.
Twoja nawigacja musi być łatwa w użytkowaniu i zrozumieniu. Jeżeli nie, może okazać się, że użytkownicy bardzo szybko opuszczą Twoją stronę. Po co mają na niej zostać jeżeli nie mogą znaleźć tego co potrzebują? Ten szybki proces opuszczenia strony zwany z ang. bounce - odbicie, może prowadzić do zwiększenia współczynnika odrzuceń użytkowników od Twojej strony. Wysoki współczynnik odrzuceń mówi wyszukiwarce, że Twoja witryna nie jest aż tak szczególna pomimo dobrych słów kluczowych, co może prowadzić do spadku w rankingach. Dlatego też nie pozwalaj, aby potencjalni klienci, odwiedzając Twoją stronę czuli się zdezorientowani.
Jeden z najlepszych sposobów optymalizacji strony to użycie nawigacji „breadcrumb” (z ang.okruszki z chleba). Są to małe linki, które pojawiają się na górze strony menu, kategorii lub produktów. Takie „okruszki” prowadzą Cię do miejsca gdzie byłeś wcześniej. Metoda ta pozwala dodawać słowa kluczowe i linki do stron co pozwala użytkownikom odnaleźć drogę powrotną kiedy się pogubią.
Materiały dla klienta
Konkurencja w Internecie jest ogromna, dlatego jednym z najlepszych sposobów, aby za równo podnieść wartość SEO oraz przyciągnąć kupujących jest wprowadzenie oryginalnej treści. Zawartość może przyjąć formę bloga, artykułów prasowych, raportu czy nawet książki. Strategia marketingowa treści dąży do osiągnięcia dwóch celów: po pierwsze pomaga osiągnąć sprawniejsze wyszukiwanie za pośrednictwem słów kluczowych a po drugie, aby Twoja strona była postrzegana jako godne zaufania źródło wiedzy. Te dwie zasady pomogą Ci ulepszyć SEO i zyskać pewnych klientów.
Większość stron internetowych E-commerce założy w tym celu bloga. Istnieje wiele różnorodnych blogów, które publikują zaledwie jeden post w miesiącu a w najlepszym wypadku nawet kilka postów dziennie. Jeśli chodzi o sklep internetowy, to najlepiej dodawać jeden lub dwa posty tygodniowo. Możesz pisać o wszystkim co znajdzie zastosowanie wśród Twoich klientów, jak np. o trendach w swojej branży lub o nowych produktach. Jeżeli np. sprzedajesz zaopatrzenie dla psów, możesz nawet umieścić urocze zdjęcia kociaków lub nawet ogłosić konkurs na najsłodsze zwierzątko.
Dodatkowa zawartość strony może mieć formę informacji prasowych na temat ważnych wydarzeń branżowych, firmowych, jak również artykuły dotyczące Twojego przemysłu, o którym posiadasz dużą wiedzę. Mogą to być długie formy nawet jak e-book. Dopóki treść tych artykułów będzie zawierać słowa kluczowe lub nawet linki do swojej strony, tak długo będą one postrzegane jako przydatne i to może pomóc w rankingach.
Jak możesz zobaczyć poniżej, nasz strona zawiera również treści poradnikowe, które stanowią część planu SEO. Wszystko w głównej mierze zależy od Ciebie przykładowo jaką formę przyjmą Twoje treści. Będziemy wspólnie pracować aby zdecydować jaki rodzaj teksu będzie najbardziej odpowiedni dla Twojej strony internetowej. Kolejnym krokiem będzie stworzenie takiej treści i wdrożenie jej na Twojej stronie. Pozycjonowanie sklepów obejmuje wszystkie te czynniki a nawet więcej, tak aby możliwie najwyżej podnieść rangę Twojej strony internetowej.